چرا اپل ساعت ۱۰٫۰۰۰ دلاری تولید کرد؟

چرا اپل ساعت ۱۰٫۰۰۰ دلاری تولید کرد؟

 

چرا اپل ساعت ۱۰٫۰۰۰ دلاری تولید کرد؟

 

چندی پیش , پس از مدت ها انتظار اپل ساعت های ساخت خود را به صورت رسمی طی یک کنفرانس مجزا معرفی کرد.

همانطور که انتظار می رفت ساعت های طلا اپل با قیمتی بسیار بالا معرفی شدند. قیمت هایی که شاید کمتر کسی به فکر خرید این ساعت ها بیافتد.

قیمت ساعت های Watch Edition بین ۱۰٫۰۰۰ تا ۱۷٫۰۰۰ دلار متغیر می باشد ( این قیمت بستگی به نوع بند انتخابی دارد) حال جا دارد دو سوال مطرح کنیم , اول این که آیا مردم چنین ساعتی را می خرند و چرا اپل چنین محصولی تولید کرده؟

ابتدا باید بگوییم اپل با تولید یک ساعت هوشمند گران بها , بر خلاف قاعده عمل کرد. پیش بینی بازار فروش ساعت استقبال خوبی از این محصول ندارد , چرا که هستند ساعت های لوکسی که مبلغی حدود ۱۰٫۰۰۰ دلار داشته باشند اما تجربه نشان داده است افراد ثروتمند بجای خرید ساعت های هوشمندی که تا قبل از این طراحی و فروخته می شدند علاقه به ساعت های ساده و معمولی را داشتند هرچند که قیمت آن ها بیشتر بود.

این نکته نیز اهمیت دارد که کسی هنوز نتوانسته اطلاعات دقیق تری از استفاده روزمره این ساعت ها بدهد , مثلا می دانیم که باتری این ساعت ها قابل تعویض هستند اما در مورد صفحه نمایش چطور؟ یا کارایی سیستم عامل آن؟

سوال دیگر نیز در رابطه با کارایی داشتن این ساعت ها است , اولین نقدی که به کارایی ساعت ها از دید عموم مصرف کنندگان گوشی های هوشمند مطرح می شود این است که چند درصد کاربران علاقه مندند اکانت اینستاگرام خود را روی مچ دستشان و در صفحه نمایشی کوچک ببینند؟

 همچنین باید گفت چه دلیلی دارد که اپل محصولی تولید کند که به گفته خودش فقط تعداد محدودی از آن ساخته می شود و در نتیجه در آمد چندان بالایی نخواهد داشت ( این در آمد ممکن است برای بسیاری از شرکت ها رویایی باشد اما برای اپل مبلغ بالایی محسوب نمی شود )

در پایین تصویری از یکی از فروشگاه های اپل می بینیم که با وجود موجود نبودن ساعت ها تصاویر Watch Edition بر روی دیوار های آن به نمایش گذاشته شده , دلیل اینکه این شرکت به این میزان به تبلیغ ساعتی که قرار است کم بفروشد چیست؟

بگذارید پاسخ این سوال ها را با نگاهی به گذشته بیان کنیم؛ مغازه های فروش محصولات اپل یا همان Retail Store ها به جرات می توان گفت این فروشگاه ها شیک ترین و جذاب ترین در بین فروشگاه های شرکت های دیگر هستند.

اپل همواره Retail Store های خاص و پریمیومی دارد. این عادت اپل هست که فروشگاه هایی دارای زرق و برق افتتاح کند. معماری خاص اپل و طراحی فوق العاده این فروشگاه ها مثال زدنیست ؛ در حالی که این Retail Store ها نیز رتبه اول فروش برای اپل نیستند.

در حقیقت باید گفت اپل سیاست شرکت های تولید عطر ها و لباس های لوکس را پیش رو گرفته است. با کمی دقت در آگهی های خیابانی و مجلات شرکت ها و برند های لوکس می توان فهمید این شرکت ها همواره بهترین و گران ترین تولیدات خود را در آگهی ها به نمایش می گذارند تا مخاطب را جذب خود کنند , در این مقطع ثروتمند بودن یا نبودن مخاطب اصلا موضوعیت ندارد , هدف فقط جلب نظر افراد است.

از طرفی نیز همه ما می دانیم اجناس لوکس مصرف کم تری نسبت به اجناسی دارند که زیاد خاص نیستند و می شود آن ها را در هر مکانی استفاده کرد , در نتیجه خواهان بیشتری دارند. به طور مثال شاید کت و شلوار مخصوص عروسی را سالی یکی دوبار استفاده کنیم اما از یک پیراهن معمولی استفاده بیشتری در طی سال می کنیم.

اپل نیز همه این موارد را می داند و در هنگام طراحی این ساعت ها تمامی این ها را مد نظر داشته است. دلیل اینکه اپل تبلیغات گسترده ای برای ساعت کم فروشش می کند می تواند این باشد که شرکت در حال جذب مشتری به محصول لوکس خود است و در زیر آن به قصد خود می رسد , در حقیقت اپل به کسانی که مبلغ  ۱۰٫۰۰۰ دلار برای آن ها بالاست پس از تعریف و تمجید های فراوان ساعتی ارزان قیمت ولی با همان کارایی را به مشتری عرضه می کند در عین حال که به لوکس بودن این محصولات اشاره می کند.

باید گفت اپل فهمیده است که ظاهر مبحث بسیار مهمی در فروش محصولات است , ساعت اپل به هیچ وجه نمی تواند گیک ها را به سمت خود بخواند اما با ظاهر لوکس و زیبای خود قصد تصاحب بازار را دارد.

این دقیقا نقطه اختلاف اپل با شرکت های رقیبش است , سامسونگ , لنوو , سونی و … همه قبل از اپل ساعت های هوشمندی ساختند و روانه بازار کردند اما توجه زیادی را به خود جلب نکردند شاید بتوان دلیل اصلی را , نداشتن هیچ حس خاصی از طرف مصرف کنند احتمالی دانست , اپل ساعت خود را یک محصول لوکس جلوه می دهد که با این ترفند بتواند جدا از کارکرد آن مخاطب را در درجه اول شیفته زیبایی محصولش کند.

گذاشتن پاسخ